• silowe
  • aeroby

Wioślarz - Ergometr wioślarski

Ergometr wioślarski to najprawdopodobniej najlepszy sprzęt dostępny w siłowni. Ćwicząc na ergometrze, włączasz do pracy 95% wszystkich partii mięśniowych w regularny i kontrolowany sposób.

Jest on znacznie lepszy od bieżni czy rowerków, które skupiają się wyłącznie na mięśniach nóg. Ćwiczenia na maszynie wioślarskiej prowadzą do spalenia większej ilości kalorii niż bieganie, a nawet pływanie. W ciągu godzinnego treningu z tym przyrządem można spalić od 700 do 750 kalorii mimo umiarkowanego tempa ćwiczeń. Ergometr posiada czytelny wyświetlacz, który pozwoli ci sprawdzić, ile kalorii spaliłaś, a także jakie masz tętno w danym momencie. Możesz także śledzić czas, jaki pozostał ci do zakończenia sesji ćwiczeń. Niektóre modele maszyny dają możliwość przeprowadzenia wirtualnych treningów, a nawet wyścigów z innymi osobami poprzez elektroniczne połączenie maszyn, co efektywnie zmotywuje cię do działania.


Jak ćwiczyć na ergometrze?

Większość ludzi unika ergometru w związku z kłopotliwym ułożeniem ciała podczas ćwiczeń. Gdy wiosłujesz, siedzisz bardzo nisko, w związku z czym reszta ludzi „góruje” nad tobą. Dodatkowym utrudnieniem związanym z ergometrem jest to, że trening z tym przyrządem wymaga nie tylko siły, ale także cierpliwości. Mimo że wiosłowanie wygląda na łatwe ćwiczenie, minie trochę czasu, zanim nauczysz się odpowiedniej techniki. Siła wiosłowania pochodzi od pracy nóg, mimo tego większość ludzi skupia ciężar na ramionach i plecach. Następnym błędem osób ćwiczących na ergometrze jest zbyt duży nacisk na samą maszynę, co często kończy się nadwyrężeniem części krzyżowej kręgosłupa. Kontuzje pleców są bardzo częste w związku z niewłaściwym przygotowaniem do ćwiczeń, dlatego najlepiej jest zrobić krótką rozgrzewkę przed rozpoczęciem wiosłowania. Pamiętaj – odpowiednia technika wiosłowania wiąże się z koordynacją wszystkich mięśni. Gdy chwycisz drążek, wyprostuj nogi i zacznij przyciągać go do siebie. W momencie, gdy uchwyt przekroczy linię kolan, wykonaj ruch ramionami. Na koniec odchyl lekko ciało do tyłu. Kontynuacja treningu wymaga zrobienia tego samego, ale w odwrotnej kolejności. Aby nie zniechęcić się zbyt szybko, możesz robić regularne przerwy między sesjami, a w miarę upływu czasu zwiększać intensywność ćwiczenia, skracając przy tym czas przerwy.

Pracując z ergometrem, możesz zauważyć efekty już po dwóch lub trzech tygodniach – pod warunkiem, że zastosujesz odpowiednią technikę. Nikt nie wymaga od ciebie wiedzy na temat tego, jak wiosłować, już przy pierwszej styczności ze sprzętem. Zanim zdecydujesz się na ćwiczenia na ergometrze, porozmawiaj z trenerem w fitness klubie. On rozwieje wszelkie wątpliwości dotyczące treningu.

źródło: abczdrowie.pl

Wioślarz